Kristen motstandsmann i amerikansk filminnpakning

Den modige tyske presten Dietrich Bonhoeffer er sannelig verd en film. Men framstillingen er dramatisk på litt feil premisser og dessuten litt for sentimental.

Kristin Aalen

Presten Dietrich Bonhoeffer (Jonas Dassler) hentet fram et stort mot for å opponere mot Hitlers regime. (Foto: SF Norge)

Merkelig nok har manusforfatter og regissør Todd Komarnicki ved det kristne selskapet Angel Studios behov for å åpne filmen med å fortelle om tidligere meritter (manuset til Sully av Clint Eastwood). Dessuten har han gitt filmens originalversjon en overdramatisk tittel: Bonhoeffer. Pastor. Spy. Assassin. Slik kryster han ekstra dråper av sitronen for å lokke publikum. Det kan imidlertid diskuteres om den tyske presten kan kalles spion og morder. I Norge lanseres filmen simpelthen som Bonhoeffer.  

Engelsk tale

For flere tiår siden var det vanlig at krigsfilmer laget i Hollywood lot engelsktalende skuespillere spille nazister. Det ble det heldigvis slutt på. Derfor er det underlig at Komarnicki lar tyske skuespillere snakke engelsk selv om handlingen foregår i Tyskland på 1930- og 40-tallet. Å venne seg til dette tar noe tid.

Grunnen er trolig at Komarnicki har et amerikansk publikum i tankene. Han legger stor vekt på det ene året den tyske teologistudenten Dietrich fra Berlin (Jonas Dassler) studerte i New York. Her lærer han overraskende fort å spille jazz i stedet for Bach, men også hva rasisme er. Bonhoeffer blir slått ned idet han forsvarer en afroamerikansk kollega i Harlem. En ironisk setning legges i munnen på tyskeren som utbryter at en slik behandling av en annen rase aldri ville skjedd i Tyskland. Året er 1931, og teologen har ennå ikke skjønt at antisemittismen ligger som spireklare, giftige frø hos Hitler og hans tilhengere.

Hele anmeldelsen kan du lese her med abonnement på Vårt Land.

Publisert 3. april 2025

Bonhoeffer blir plagsom for nazistene på grunn av sin kritikk av Hitlers antisemittisme. (Foto: SF Norge)

Bonhoeffer

Drama / Thriller / Biografi

Regi/manus: Todd Komarnicki

Med: Jonas Dassler, Phileas Heyblom, August Diehl

Irland 2025

Aldersgrense: 12 år

Kristin Aalen