Bra om Jesus-vekkelsens fødsel, men for dårlig om «Guds klovn»

Kristin Aalen

Filmen Jesus Revolution unngår sentimentalitetsgrøfta, men snakker usant om den sentrale hippie-predikanten Lonnie Frisbee, også kalt «Guds klovn».

Hippie-predikanten Lonnie Frisbee (Jonathan Roumie) døper stadig nye ungdommer på stillehavsstranden Pirate Cove tidlig på 1970-tallet. (Foto: Akis Konstantakopoulos, Kingdom Story Company)

Det er interessant med filmfortellinger der mennesker tolker livet sitt i lys av kristen tro. Men i en norsk offentlighet som gjerne forlanger at vi skal tenke likt og rasjonelt, blir et religiøst perspektiv fort latterliggjort. Dersom historier med et kristent fortegn skal tale til et allment publikum og ikke bare være trosbekreftende for de som er «innafor», må viktige fallgruver unngås.  

Én slik grøft heter sentimentalitet. Kristne kinofilmer har det siste tiåret vasset i tåredryppende scener og smektende fioliner. I Heaven is for Real (2014) ble en mysteriefylt erfaring ødelagt av et søtt bildespråk preget av forestillinger i en kristenkonservativ amerikansk middelklasse.  

Jesus Revolution unngår denne grøfta, men ramler rett i en annen: Filmen usynliggjør et kontroversielt tema som homofili fordi legningen blir for vanskelig for konservative kirkeledere å hanskes med. Det skal jeg komme tilbake til. (…)

Regissørene får ypperlig fram hvor sjokkerende det var for besteborgerlige kristne å åpne kirkerommet for ungdom med andre verdier, klesdrakt og livsstil. (…)

Konflikt. Men noe skurrer kraftig i Jesus Revolution. Regissørene tør ikke å snakke sant om predikanten Lonnie. De tier om at han i sin barndom var utsatt for overgrep og seksuelt misbruk, erfaringer som førte til at han tidvis levde som homofil. (…)

Les hele anmeldelsen (med abonnement på Vårt Land) her.

Publisert 18. august 2023.

Jesus Revolution

Drama

Regi: Jon Erwin, Brett McCorkie

Med: Joel Courtney, Jonathan Roumie, Kimberly Williams-Paisley, Kelsey Grammer

USA 2023

2 timer

Aldersgrense: 12 år

Kristin Aalen