Feiende flott og fortsatt rørende

Kristin Aalen

Ikke alle gamle historier tåler tidens tann, men West Side Story rører fortsatt. Steven Spielberg har laget en sterk nyinnspilling av musikalen fra 1957.

Anita (Ariana DeBose) fører an når de puertoricanske kvinnene opptrer i gata. (Foto: 20th Century Studios)

Å ha sett originaloppsetningen på Broadway, filmatiseringen i 1961 eller norske 1960-tallsversjoner krever jo at man har levd en stund. Uansett, musikken til Leonard Bernstein og tekstene til Steven Sondheim har nådd de fleste ører: To night, to night / It all began tonight / I saw you and the world went away, synger puertoricanske Maria til polakken Tony etter at de har falt pladask for hverandre på et skoleball.  

Det er en Romeo og Julie-historie med balkong i form av baktrappen på en sliten blokk i New Yorks Upper West Side. Kjærligheten er like intens som på Shakespeares tid: I've just kissed a girl named Maria / And suddenly I've found / How wonderful a sound can be! / Maria! synger Tony betatt etter deres første kjærlighetsmøte. 

Slum og tapere

Her finnes ingen rike, rivaliserende italienske familier som vil hindre to unge mennesker i å gifte seg. Den tragiske konflikten utfolder seg i stedet mellom rivaliserende gjenger som hater hverandre – The Latino Sharks ledet av Bernardo, og The Jets, sønner av polske immigranter under ledelse av Riff. Den første flokken vil myndighetene lokke tilbake Puerto Rico ved hjelp av 500 dollar i flyttesjekk, den andre gjengen regnes som håpløse tapere. De kommer i klammeri med politiet igjen og igjen.  

Men mange puertoricanere har fått smaken på det lovede land – I like to be in America / Okay by me in America / Everything free in America / For a small fee in America, synger Bernardos kjæreste Anita. Til tross for at hun og venninnene hennes må jobbe for den hvite overklassen i metropolen, ønsker de å bli i Amerika.  

Tony i midten (Ansel Elgort) forsøker å få gjenglederne Riff (Mike Faist) og Bernardo (David Alvarez) til å la være å slåss. (Foto: 20th Century Studios)

Men ute på gata slåss de mannlige puertoricanerne for sitt territorium, i tilsynelatende i evig konflikt med polakkene nederst på rangstigen. De unge må klare seg selv – her finnes ingen foreldre som i Shakespeares drama, bare storebror Bernardo som passer på Maria og forteller henne at hun aldri må date en gringo.  

At hun ikke hører på ham, men i stedet lytter til kjærlighetens berusende stemme, får dramatiske følger. 

Spielbergs versjon

Den drevne regissøren Steven Spielberg kunne ha oppdatert historien til vår tid, men avstår fra det. I steden legger han seg tett opp til den 60 år gamle filmen med en flott iscenesettelse av slumstrøk som skal saneres og bygges om, av en bydel i endring, av ungdommer som storbyens politistyrker synes er noen voldelige rakkere.  

At The Jets og The Sharks plutselig bryter ut i heftig sang og glitrende, tempofylte dansenumre, blir man raskt vant til – dette er musikalfilm som gir mye å nyte for øyne og ører. Særlig de puertoricanske kvinnene fyller lerretet med sine fargerike kjoler som står i kontrast til de kjøligblå klærne til de polske jentene. De beste krefter innen koreografi og dans utfolder seg i gatekryss, mellom rivningsklare gårder og i skolens gymsal.  

To night, to night / It all began tonight. Tony (Ansel Elgort) og Maria (Rachel Zegler) har falt for hverandre på skoleballet og møtes igjen utenfor hennes soverom. (Foto: 20th Century Studios)

Den selvironiske sangen Gee, officer Krupke der de forkomne The Jets-ungdommene skylder sin skjebne på dårlig oppdragelse og fattige foreldre, fungerer utmerket: My Daddy beats my Mommy / My Mommy clobbers me (…) that’s why I’m a mess!  

Men skuespiller Ansel Elgort i rollen som Tony er for lite røff i framtoningen – han har akkurat sonet en dom for legembeskadigelse som nesten tok livet av offeret. Nå angrer han, snart faller han for Maria, hun vil at han skal stanse en planlagt slåsskamp mellom gjengene, så ender det hele fatalt. Saltlageret der scenen foregår, er en mektig kulisse rundt dramaet som følger. 

Skuespillerne

Men om Elgort ser litt for kjekk og pen ut midt i tragedien, kan han synge, i likhet med de øvrige skuespillerne som er solister. Særlig utstråling har debutanten Rachel Zegler som Maria (I feel pretty, oh so pretty) og Ariana DeBose i rollen som Anita, to kvinner som lider tungt når volden ødelegger for kjærligheten. Hvilken framtid har de dersom mennenes hevntunge øye-for-øye og tann-for-tann-ideologi får råde?  

Noen oppdaterte biroller er spesielt verdt å legge merke til. Spielberg har flettet inn en transperson i gjengmiljøet – hen kler seg som en gutt, men beskyldes for å være jente.  

Dessuten er Doc, opprinnelig en eldre herre som drev baren der Tony og the Jets vanker, forvandlet til Valentina, en kvinne av puertoricansk opprinnelse som lærer Tony å uttrykke sin kjærlighet på Marias morsmål, spansk. For de som husker skuespiller Rita Moreno i rollen som Anita i 1961, er det stilig at hun nå er blitt til Valentina, en klar hyllest til den første filmen. 

Spielberg har laget en vellykket nyinnspilling av West Side Story som gjenskaper Bernsteins uforglemmelige sanger i den dramatiske settingen der de hører hjemme. Gå og se.

Publisert i Vårt Land 11. desember 2021

West Side Story

Krim / Drama / Musikal

Regi: Steven Spielberg

Med: Ansel Elgort, Rachel Zegler, Ariana DeBose, Rita Moreno, David Alvarez, Mike Faist, Josh Andrés Rivera, Ana Isabelle, Corey Stoll, Brian d'Arcy

USA 2021

2 timer 36 minutter

Aldersgrense: 12 år

Kristin Aalen