Klaustrofobisk om forbudte handlinger

Kristin Aalen

Kan en seksåring ha forgrepet seg på en jevnaldrende gutt? Spørsmålet reises i et vondt møte mellom foreldre og skoleledelse i Halfdan Ullmann Tøndels debutfilm.

Armands mor Elisabeth (Renate Reinsve) må ta inn over seg sterke beskyldninger mot sin seks år gamle sønn. (Foto: Norsk filmdistribusjon)

Innledningen i Armand minner om åpningen i Dag Johan Haugeruds film Barn. I begge fortellinger er det uklart hva som har foregått mellom to klassekamerater mens de lekte uten voksne til stede. I Haugeruds film er utfallet at det ene barnet dør. I Ullmann Tøndels historie hevdes det at Armand skal ha forgrepet seg seksuelt på kameraten Jon. Begge hendelser er så traumatiske, men også så gåtefulle at det fører til opprivende samtaler mellom de voksne om hvem som hadde skyld i det som skal ha hendt.  

Armand. Da Armand ble vist i programmet Un certain regard på filmfestivalen i Cannes i mai, splittet filmen internasjonale kritikere. Noen kritiserte Ullmann Tøndel for å ha skrevet en kunstig dialog og mangle realisme i framstillingen. Andre roste ham for hans bruk av surrealistiske og poetiske grep.  

Jeg hører til de siste. Allerede i første scene trer ikke-realistiske uttrykksformer fram – visuelle og auditive – som blir meningsbærende. Jeg liker regissørens kreative metaforbruk.

Hele anmeldelsen kan du lese her med abonnement på Vårt Land.

Publisert på vl.no 25 september 2024

Armands mor konfronteres av sønnens kontaktlærer, skolens rektor og helsesøster. (Foto: Norsk filmdistribusjon)

Armand

Drama

Regi/manus: Halfdan Ullmann Tøndel

Med: Renate Reinsve, Ellen Dorrit Petersen, Øystein Røger, Endre Hellestveit, Thea Lambrechts Vaulen, Vera Veljovic, Assad Siddique med flere

Norge 2024

1 time 57 minutter

Aldersgrense: 12 år

Kristin Aalen