Sårt og nyansert om vold i et parforhold

Tekst: Kristin Aalen                     Alle foto: Stig Håvard Dirdal, Rogaland teater

Terningkast: 5

Emilie Hetlands forrige stykke, «Sladd», var en litt fjern diskusjon om pornoindustrien. I «Nære relasjoner» kan langt flere kjenne seg igjen.

Emilie Hetland og Magnus Rostad tolker kvinnen og mannen i stykket «Nære relasjoner», skrevet av Hetland.

Emilie Hetland og Magnus Rostad tolker kvinnen og mannen i stykket «Nære relasjoner», skrevet av Hetland.

Hetland har tydelig demonstrert en interesse for nattsiden i oss. I 2011 moderniserte hun – for Iduns julekomedie på Kongsgård – et eksperiment fra Stanford-fengselet i USA på 1970-tallet. Oppsetningen synliggjorde på skremmende vis hvordan mennesker kan bli voldelige.

Året etter satte Folkenteatret opp «Sladd». Da lot Hetland oss møte voksne i 20-årene som laget porno. Hun imponerte med å høyne aggresjonsnivået på tommeskruelignende vis, samt ende riktig overraskende.

Gjenkjennelig

Nå er Hetland tilbake med et kammerspill – med premiere på Tou Scene – som virker enda mer aktuelt. Hele anmeldelsen i Stavanger Aftenblad kan du lese her.

I «Nære relasjoner» kan vi kjenne igjen hvor vanskelig det er å elske den man elsker. Og hvor krevende det er å komme ut av negative mønstre som kan ødelegge et parforhold.

Det handler om hun og han som møttes i Lisboa. De danset fram til midnatt, hun i en ildfull rød kjole, han i mørk jakke. Etter en lykkelig forelskelse flytter de sammen. Så sniker hverdagen seg inn og hogger kiler i idyllen. Etter hvert presses den unge mannen slik at han blir voldelig.

Godt fortellergrep

Teatersjef Arne Nøst har laget en enkel, men lekker scenografi: Bak en sofa henger metallstenger i ulik tykkelse og lengde. De illuderer en vegg eller et forheng bak samboerparet, alt etter behov.

Stykket pendler stadig mellom såre og gode øyeblikk i samboerparets liv.

Stykket pendler stadig mellom såre og gode øyeblikk i samboerparets liv.

Emilie Hetland og Magnus Rostad gjør en utmerket jobb som skuespillere i mange krevende scener.

Det fine med Hetlands manus er de mange detaljene og nyansene, de hårfine svingningene som gjør det troverdig at to som egentlig elsker hverandre, likevel skjærer ut i det destruktive.

God regi, godt spill

Rogaland Teater har gjennom årene har sett Hetlands talent og stilt med proffe skuespillere som regissører. Nå har hun fått med seg Øystein Martinsen.

Regissør Øystein Martinsen benytter antydningens kunst i framstillingen av gode og vonde stunder.

Regissør Øystein Martinsen benytter antydningens kunst i framstillingen av gode og vonde stunder.

Å se et stykke om vold i nære relasjoner blir fort uutholdelig dersom slag og spark gjøres for realistiske. Heldigvis benytter regissøren antydningens kunst og får de to skuespillerne til å balansere fint mellom gode stunder og brå utagering.

Et overraskende grep er at enkelte scener spilles i flere versjoner. Det gir dybde til vår tolkning – kanskje husker man ikke alltid motiver og reaksjoner i det mest opphetede øyeblikket av en krangel.

Ender da det hele i nattsvart sosialrealisme? Nei, heldigvis ikke. Uten å ty til en lettkjøpt lykkelig slutt antyder Hetland at det er håp for mannen og kvinnen som en gang møttes på dansegolvet i Lisboa.

Hele anmeldelsen publisert på aftenbladet.no 14. februar 2018 finner du her.

Nære relasjoner

Av: Emilie Hetland

Regissør: Øystein Martinsen

Med: Emilie Hetland og Magnus Rostad

Scenograf: Arne Nøst

Lysdesigner: Børe Noer Borrevik

Sted: Tou Scene og Intimscenen på Rogaland Teater

Varighet: 1 time 15 minutter.

Kristin Aalen