Drømmen om frihet i Vesten
Kristin Aalen
Det er 30 år siden muren mellom Øst- og Vest-Tyskland falt. Her kommer en ny dramatisering av en dristig ballongflukt fra DDR som fant sted i 1979.
Allerede i 1982 laget Hollywood spillefilmen Night Crossing over hendelsen der to barnefamilier satte livet på spill for å seile med nordavinden i en hjemmelaget luftballong over til Vest-Tyskland.
Nå tar tyskerne selv tak i historien, og det føles unektelig mer autentisk.
Strengt bevoktet
40 år etter at dramaet fant sted, virker det patetisk at en stat kunne stenge inne sin egen befolkning med vakttårn, piggtråd og minelagte felt langs grensen. Med glefsende hunder og skarpe skudd ble innbyggere stanset og ofte drept hvis de forsøkte å flykte.
To vennefamilier i Thüringen får nok av ufriheten i kommuniststaten og klekker ut en plan for å komme seg vekk. Men å benytte en hjemmesydd luftballong og selvsnekret kurv viser seg å være et dumdristig prosjekt.
I virkeligheten gjorde amatørene tre forsøk på å seile av sted. Det første mislyktes fullstendig da de brukte et porøst bomullstoff som lekket luft.
Filmen starter med andre forsøk der bare den ene familien, Strelzyk, går om bord. Det ender fatalt: Regn gjør ballongen så våt og tung at de krasjlander i skogen noen hundre meter fra grensen til Vest-Tyskland.
Klappjakt
Dermed er spenningen satt for resten av filmen idet det østtyske militæret starter sin jakt på menneskene som forsøkte å stikke av. Riktignok spør oberstløytnant Seidel hvorfor de egentlig gidder å vokte grensen – ville det ikke vært bedre å bli kvitt forræderne?
Men innvendingen hans er bare retorisk. Snart leder Seidel det nitide arbeidet med å spore opp hvor rømlingene har handlet ballongstoff av nylon, samt i hvilket apotek i hvilken by et familiemedlem har kjøpt en viktig medisin som ble funnet på havaristedet.
I løpet av filmen forstår man at Seidel er en brikke i et hierarkisk system der alle må adlyde ordre ovenfra for å bevare sosialiststaten intakt.
Kunstig spenning
Slik kan regissør Michael Herbig pendle effektivt mellom Stasi-agenter som arbeider frenetisk med å avsløre flyktningenes identitet, og familiene Strelzyk og Wetzel som jobber som gale for å få sydd en ny ballong og sveise sammen en kurv med plass til fire voksne og fire barn pluss store nok gassflasker til at ferden kan lykkes denne gang.
Så opptatt er Herbig av å holde oss ytterst på kinosetet at han dessverre konstruerer to-tre «falske» scener. Hva dette er, bør ikke røpes. Men det er irriterende å ledes til å tro at alt håp er ute for rømlingene, for i neste sekund å forstå at det du ser enten skyldes marerittaktig innbilning eller snedig kryssklipping.
Slike virkemidler burde ikke være nødvendige i en handling som uansett er spennende nok.
Ypperlig tidsbilde
En glede ved å se filmen er den tidsriktige gjengivelsen av et øst-europeisk samfunn der borgerne kjører rundt i trange Trabanter eller Wartburg-biler. Familien Strelzyk eier en lysende blå av sistnevnte merke som ikke akkurat gjør det lett å komme usett til jordet der ballongferden skal starte.
Interiør, hårfrisyrer og klær virker autentiske. Troverdig er også dilemmaene og sorgen familiemedlemmene kjenner på ved skulle forlate slekt, venner og naboer de er glad i.
Samtidig skaper regissøren en gjennomgående følelse av hvor ubehagelig det er å leve i et overvåkingssamfunn der man aldri vet hvem på kontoret eller i nabolaget som er en angiver og vil rapportere inn tvilsom atferd sett med statens øyne.
Betydning av frihet
I fjor kom Ett minutts stillhet som tematiserte individets rett til å protestere mot overmakten i et drama bygd på faktiske hendelser fra DDR i 1956.
Filmen var en sterk skildring av en skoleklasse der et knippe ungdommer markerer minnet om falne demonstranter i Budapest med et stille minutt. Den kommunistiske skoleledelsen stempler handlingen som forræderi mot den rette lære, inspirert av fascistene i Vesten.
Både den og årets DDR-film synliggjør det paradoksale spørsmålet som heftet ved de kommunistiske diktaturene: Hvis et samfunn uten frihet er bedre enn et fritt samfunn, slik makthaverne hevdet, hvorfor flyktet da borgerne fra dette systemet?
Publisert i Vårt Land 28. desember 2019
Flukten fra Øst-Tyskland (Ballon)
Drama
Regi: Michael Herbig
Med: Friedrich Mücke, Karoline Schuch, David Kross
Tyskland 2018
2 timer 5 minutter
Aldersgrense: 12 år