Søtt gjensyn med Downton Abbey

Kristin Aalen

De som sørget da Downton Abbey gikk inn etter seks tv-sesonger, kan nyte et nytt gjensyn med Crawley-dynastiet og dets tjenerskap i kinofilm nr. 2.

Filmskuespillere gjester Downton Abbey. Det viser seg at den kvinnelige hovedrolleinnehaveren Myrna Dalgliesh (Laura Haddock) er full av divanykker. (Foto: Focus Features)

Den superpopulære dramaserien som rullet over tv-skjermene i 2011-2015, levendegjorde et klassedelt, erkebritisk univers fra begynnelsen av forrige århundre. Serieskribent Julian Fellowes traff virkelig sitt publikum med blandingen av kostymedrama og sosietetsskildringer hos hertugfamilien Crawley og deres butlere, kokker og kammerpiker. De som har sett det hele, kan persongalleriet til fingerspissene, vil jeg tro.  

Alt har vært utsøkt iscenesatt og spilt av eminente karakterskuespillere. Ikke minst peker veteranen Maggie Smith seg ut i rollen som lady Violet, enkefruen som alltid sier fra når tradisjonene på herregodset er truet. Hennes syrlige replikker har gitt dramaturgien en nødvendig snert, for seriens konfliktlinjer må sies å være relativt «snille» også når alvorlige tema som likestilling og kjønnsroller, homofili, utroskap og moral behandles. 

Ingen slem skurk

Det interessante – eller pussige – er at Julian Fellowes, da han i fjor sto bak manuset til The Gilded Age med handling fra New Yorks overklasse i 1880-90-årene, brettet ut en rå maktkamp og kynisme mellom de gammelrike og oppkomlingene. Mye var parallelt til universet i Downton Abbey i framstillingen av hierarkiet mellom sosietet og tjenerskap. Den åpenbare forskjellen var de ufyselige knepene som et nyrikt ektepar fra Chicago benyttet for å få kontroll i New York.  

Slemme skurker er temmelig fraværende i den britiske serien. I Downton Abbey-universet lyser det av varme og soliditet fra Robert Crawley og hans hustru på Downton Abbey. Da hertugen gikk med på å si opp en butler som ikke fungerte, angret han raskt. Noe småkjekling og rivalisering er det selvfølgelig i tjenerfløyen, men aldri påtrengende utspekulert.  

Et knippe av Crawley-dynastiet samlet på godset Downton Abbey. (Foto: Focus Features)

Fellowes har skapt et persongalleri der vi på den ene siden kan beundre overklassen i deres lekre gevanter og velmøblerte stuer, på den andre siden kan føle med underklassen når de strever med å oppnå sine drømmer, som å bli sekretær i stedet for tjenestejente, eller finne sin tilkommende.  

Summen har blitt god tv-underholdning, men Downton Abbey gir knapt seerne noe motstand til å protestere mot det urokkelige britiske klassesamfunnet.  

Arvetvist

Jeg må innrømme at jeg bare har sett noen episoder i starten da Titanic forliste i 1912, Crawleys arving omkom og utfordringen var å finne en ny frier til husets eldste datter, lady Mary. Seks sesonger og 56 episoder senere, pluss en kinofilm fra 2019 da Downton-klanen fikk besøk av selveste Kong George V og Dronning Mary i 1927, har Fellowes nå diktet at et film-team kommer til godset for å spille inn en stumfilm.  

Selvfølgelig blir tjenerskapet oppspilt – tenk å få servere berømte filmskuespillere! Atskillige forviklinger oppstår da det viser seg at den kvinnelige hovedrolleinnehaveren Myrna Dalgliesh, utmerket spilt av Laura Haddock, er full av divanykker.  

Tjeneren Joseph Molesley (Kevin Doyle) blir engasjert i å redde filminnspillingen på Downton Abbey. (Foto: Focus Features)

Men midtveis sliter Fellowes med å holde på min interesse. Han må selv ha merket at filminnspillingsideen ikke gjør en hel film. Følgelig sendes hertugparet med følge til Nice for å sjekke hvorfor en franskmann har testamentert et helt slott til lady Violet. Glimt av denne arvetvisten alternerer med episoder fra Downton Abbey der lady Mary og tjenerskapet gjør sitt beste for å forvandle stumfilmen til en talefilm for å tekkes publikums ønsker. Utmerket ensemblespill og god regi fra Simon Curtis gjør det tidvis riktig morsomt. 

Alt i alt seiler det hele snilt og koselig av gårde, med fine avstikkere til tjenerfløyen der den homofile butleren Thomas Barrow lengter etter å finne en hjertevenn og kanskje omsider gjør det, eller den forelskede Joseph Molesley endelig tør å fri til sin utkårede. De er der alle sammen, disse eiegode menneskene som uavhengig av rang og klassetilhørighet er limt fast til Downton Abbey-godset fordi et moderne tv-publikum elsket å se hvordan det gikk med dem.

Men jeg skulle altså ønsket meg noe mer motstand, noe som lugget mer.

Publisert i Vårt Land 30. april

Downton Abbey: A New Era

Drama

Regi: Simon Curtis

Med: Hugh Bonneville, Michelle Dockery, Imelda Staunton, Maggie Smith, Hugh Dancy, Laura Haddock, Nathalie Baye, Dominic West, Joanne Froggatt

England 2022

2 timer fem minutter

Aldersgrense: Tillatt for alle

Kristin Aalen