Til døden skiller oss ad

Kristin Aalen

Mang en film handler om mennesker som får uhelbredelig kreft. Styrken i Håp er at dødsdommen røsker opp i livet og gir ny kraft til kjærligheten.

Det sterkeste med Håp er hvordan Tomas og dødssyke Anja finner tilbake til hverandre igjen. (Foto: SF Studios/Motlys)

Det sterkeste med Håp er hvordan Tomas og dødssyke Anja finner tilbake til hverandre igjen. (Foto: SF Studios/Motlys)

Det er på alle måter imponerende at regissør Maria Sødahl bruker egne opplevelser i manuset til Håp: For ni år siden ble hun behandlet for lungekreft; julen året etter fikk hun beskjed om at hun hadde en svulst i hjernen og kort tid igjen å leve.

Hjemme bodde mann og seks «dine, mine og våre»-barn i alderen ti til tjuefire som skulle takle dødsdommen.

Slike filmer griper tak uansett fordi de minner oss om hvor skjørt livet er, hvor lite selvfølgelig det er at vi får leve lenge sammen og gjøre alt vi drømmer om.

Et skrantende forhold

Det er ikke så ofte jeg gråter når jeg ser film, selv ikke av denne type hjerteskjærende drama. Men når tårene pipler fram i Sødahls film, er det fordi hun lykkes i å snakke sant om livet nettopp når døden truer.

Filmens hovedperson, Anja Richter, har like før jul – året etter at hun ble helbredet for lungekreft – kommet seg tilbake til jobben som koreograf. Hun har gjennomført en vellykket forestilling i Amsterdam og regner med at samboeren Tomas har tatt seg av de seks barna hjemme mens hun har vært vekke.

Men nei, ungene har måttet ordne opp selv i hennes fravær – følgelig ser stue og kjøkken bombet ut idet hun trer inn døren til leiligheten. Tomas er som vanlig nedsyltet i arbeid med regissørjobben sin på et av byens teatre.

En familier på åtte pluss morfar skal feire jul. Ennå vet bare Tomas og Anja hvor syk hun er.

En familier på åtte pluss morfar skal feire jul. Ennå vet bare Tomas og Anja hvor syk hun er.

Det er knallgodt fortalt – straks forstår vi at dette paret er slukt av arbeid og hverdagsstress; ømhet og intimitet er skjøvet til side av alt som må ordnes på mail og mac.

En fryktelig jul

Sødahl har komponert handlingen rundt vel en ukes opplevelser og minner fra jule- og nyttårshelgen i familien på åtte, pluss en morfar som er kommet på besøk.

Innimellom utmattende møter med leger og spesialister i dager da knapt noen har tid til å treffe dem fordi alle skal feire jul, kommer oppgjørene og de ærlige samtalene mellom Tomas og Anja som dødsdommen fører til.

Hun vil holde diagnosen hemmelig overfor barna for ikke å ødelegge julen. Brått innser hun at det ikke går og utbryter til Tomas på badet: – Du må ikke elske meg, men du må hjelpe meg! Vi er så dårlige på å stå sammen. Nå må vi gi ungene noe annet å tro på.

Senere tilstår Anja hvor sjalu hun har vært på jobben til Tomas fordi han alltid har jobbet mye. Han på sin side synes hun gir et urettferdig bilde av hvilket slit livet deres har blitt.

Sannheten renser

Det som rører så sterkt, er hvordan samboerparet gjenoppdager hverandre. Hvordan Tomas skjønner at han må være der for henne. Hvordan Anja strekker ut armen og klapper kinnet hans der de ligger i sengen etter første juledags familieselskap, for så å nærme seg kroppen hans og ville ha sex, et samleie som likevel ender i hennes fortvilede hulking. Er det siste gang de ligger sammen?

Hva gjør det med to mennesker å få vite at den ene snart skal dø?

Hva gjør det med to mennesker å få vite at den ene snart skal dø?

Tredje juledag får paret vite at hun kan få en hjerneoperasjon 2. januar. Men utfallet er uvisst, kanskje har hun bare tre måneder igjen å leve.

Igjen skaper Sødahl en gripende scene der Tomas plutselig spør legen om de vil kunne rekke å gifte seg før operasjonen. Etterpå utbryter Anja ute på gangen: – Var dette et frieri?! Gifte seg, nå? Det blir jo en dødsdom! – Men det kjennes riktig å gjøre det, svarer han stille. – Men da må begge elske hverandre, repliserer hun.

Kjærligheten gjenoppstår

Det finnes et vell av filmer som snakker lettvint om romantikk og kjærlighet. Sødahls beskrivelser av samboerparets strev er rystende ærlige der hun synliggjør hvordan Anja ikke klarer å tro på at det er liv igjen i kjærligheten fra Tomas.

Men han gir seg ikke og står på for å få arrangert et bryllup nyttårsaften og involverer barn og venner i planleggingen. Arrangementet vekker sterk ambivalens hos Anja fordi hun tror at hun snart skal dø.

Hvordan skal man fortelle sin egne barn at man bare har kort tid igjen å leve? Anja sammen med datteren Julie.

Hvordan skal man fortelle sin egne barn at man bare har kort tid igjen å leve? Anja sammen med datteren Julie.

På årets siste dag står de i Gamle Aker kirke. Da presten begynner på vigselsritualet, fades ordene ut mens Sødahl lar kameraet pendle mellom tette nærbilder av ansiktene til Anja og Tomas. Det er et mesterlig regigrep der vi kan undre på hva som foregår inni de to mens de hører ordene vil dere elske og ære og bli trofast hos hverandre i gode og onde dager inntil døden skiller dere ad?

Strålende skuespill

Når Håp er blitt en så betagende og sterk film, skyldes det også eminente rolletolkninger fra hovedpersonene Andrea Bræin Hovig og Stellan Skarsgård som klarer å synliggjøre fortvilelse, sorg og raseri uten noensinne å tippe over i det sentimentale.

Også de andre skuespillerne gjør en utmerket innsats, særlig må nevnes Gjertrud Jynge i som venninnen Vera og Elli Müller Osbourne som datteren Julie. Men hvorfor regissøren har valgt en forfatter (Einar Økland) til å debutere i rollen som bestefar, er vrient å forstå. Det er helt greit, men skuespilleri er et fag man bør respektere, og det finnes mange eldre skuespillere som kunne gjort jobben enda bedre.

Men dette er pirk. Alt i alt har Sødahl gitt oss en stor filmatisk gave.

Publisert i Vårt Land 21. november 2019

Håp

Drama

Regi: Maria Sødahl

Med: Andrea Bræin Hovig, Stellan Skarsgård

Norge 2019

2 timer 5 minutter

Aldersgrense: 9 år

Kristin Aalen