GUERNSEY FORENING FOR LITTERATUR OG POTELLSKRELLPAI: Å filmatisere bestselgende romaner er en dårlig idé når regissøren fristes til å servere overspill og en forutsigbar romanse.
ORDETS MAKT: Ordets makt er en svak film. Men en professors ideal om å droppe sannheten og vinne diskusjonen, gir interessante innspill til vår tids debatter.
MANNEN MOT STRØMMEN: Med trusselen om fengselstraff hengende over sitt hode, har regissør Mohammad Rasoulof laget en sylskarp film om skjebnen til annerledes tenkende i Iran.
THE FIXER: Å avsløre handel med rumenske jenter lyder som et aktverdig mål for et fjernsynsteam. Men The Fixer får med syrlig ironi fram hvilke tvilsomme midler man tyr til langs veien.
DET TREDJE MORDET: Tidligere har japanske Hirokazu Kore-eda rørt oss med historier om foreldre og barn. Nå forvirrer han med en krim-historie uten klare svar.
NOW IT´S DARK: Hvem er vi? Hvor kommer vi fra? Hva galt har vi gjort mot den vi er glad i? Slik spør filmskaper Arild Østin Ommundsen i sin fabel, Now it´s Dark.
UTØYA 22. JULI: Erik Poppes gjenskaping av 72 terrorfylte minutter på Utøya skaper blandede følelser. Men han lykkes i å formidle hvor grusomt ungdommene må ha opplevd det.
COCO: Det lyder drøyt at to tredeler av en barnefilm beveger seg blant skjeletter. Men animasjonen er så livlig at dødningene blir et hyggelig bekjentskap.
DARKEST HOUR: 2. verdenskrig ble vunnet av vestmaktene, men det er lett å glemme hva seieren kostet. Darkest Hour viser at Winston Churchill nesten ga opp.