Heksekunst eller utspekulerte seriemord?

Kristin Aalen

Faren med å filmatisere Agatha Christie er at vi husker plottet fra boka og tidligere filmversjoner. Men i Den fjerde rytter er såpass mye endret at det virker til dels nytt.

Mark Easterbrook (Rufus Sewell) frykter for sitt eget liv etter å ha havnet på en navneliste der mange allerede er døde. Bak ham sees kona Hermia (Kaya Scodelario).

Mark Easterbrook (Rufus Sewell) frykter for sitt eget liv etter å ha havnet på en navneliste der mange allerede er døde. Bak ham sees kona Hermia (Kaya Scodelario).

Den britiske krimdronningen er kjent for å lage så innfløkte mordgåter at vi knapt gjetter løsningen. Svaret kommer idet detektiven til slutt samler alle aktørene i et rom og utpeker synderen på grunn av en liten detalj han har gjennomskuet.  

Christies grunnmønster passer ikke like godt på Den fjerde rytter ettersom politietterforskeren har en underordnet rolle. I stedet tvinges hovedpersonen Mark Easterbrook til å undersøke hvorfor et knippe skikkelser – navngitt på en liste – dør av uforklarlige grunner. Det ubehagelige er at Mark også står på listen, riktignok med et spørsmålstegn etter – er han selv i livsfare?  

Tre hekser

Den fjerde rytter ble filmatisert i 1996 og også integrert i Miss Marple-tv-serien i 2010. I den nå endrede og moderniserte utgaven som Leonora Lonsdale har regissert, er Easterbrook en velhavende herremann bosatt i en fasjonabel leilighet i London og forsynt med en kone nummer to, Hermia. Hans første hustru, Delphine, har dødd på tragisk vis.  

Handlingen foregår i 1961, og jeg røper ikke for mye ved å si at Easterbrook vender tilbake til landsbyen Much Deeping der han og Delphine i sin tid bodde. Det viser seg at hun besøkte et gammelt vertshus eid av tre skumle spåkoner. De skal ha gitt Delphine et tragisk budskap om hennes framtid.  

Tre spåkoner holder til i det gamle vertshuset Den fjerde rytter. Deres budskap er sjelden oppmuntrende.

Tre spåkoner holder til i det gamle vertshuset Den fjerde rytter. Deres budskap er sjelden oppmuntrende.

Spørsmålet blir om spådamene er hekser som står bak de mange dødsfallene der ofrenes hår løsner på mystisk vis. Tanken underbygges av at vertshusnavnet Den fjerde rytter (The Pale Horse) er hentet fra Johannes Åpenbaring kapittel 6. Her beskrives et apokalyptisk syn av en fjerde, gulblek hest: «Rytterens navn var Døden, og dødsriket fulgte med ham.» 

Fornuften

Regissøren lykkes godt i å skape en snikende følelse av at svart magi råder. En butikkeier, Zachariah Osborne, en av de få på navnelisten over mordofre som ennå er i live, er overbevist om at heksene står bak. Men Easterbrook stritter imot forklaringen og forsøker å opptre fornuftig og rasjonelt. Like fullt dras han mot de gåtefulle spåkonene. I landsbyen blir Mark og Hermia sågar vitner til et karnevalsopptog med skumle figurer som minner om en primitiv fortid. Snart hjemsøkes Easterbrook av heksepakk i sine nattlige mareritt.  

Skumle skikkelser går gjennom gatene i landsbyen Much Deeping - er det disse som står bak en serie uforklarlige dødsfall?

Skumle skikkelser går gjennom gatene i landsbyen Much Deeping - er det disse som står bak en serie uforklarlige dødsfall?

De øvrige menneskene vi møter, er høyst 60-talls i sin oppførsel, med kvinner som prøver å oppfylle underdanige kjønnsrollemønstre – begrepet kanapé-koner svirrer i det overklassemiljøet regissøren omgir Mark med. Her er hustruene hjemmeværende pyntedukker som ikke nødvendigvis er lykkelige og høyt elsket, kanskje er de sågar hatet. 

Psykologisk thriller

Den fjerde rytter er en elegant laget serie med gjennomført sekstitallskoloritt, dyktige skuespillere og noen ekle grøss.  

Personlig ble jeg mindre engasjert av gjerningspersonen bak navnelisten. Selv om skuespilleren gjør en glitrende jobb, er vedkommende mer avskyelig enn interessant. Men så er jo seriemordere oftest oppdiktede konstruksjoner for å gi oss en whodunnit- gåte, snarere enn mennesker som eksisterer i det virkelige liv.  

Faktisk fungerer perspektivet på kjønnsroller, sjalusi, kvinnehat og dårlig samvittighet som flettes inn i den opprinnelige Christie-storyen, langt bedre som psykologisk thriller og krimgåte enn den opprinnelige fortellingen. Hva dette kryptiske utsagnet betyr, får dere finne ut selv!

Publisert i Vårt Land 7. april 2020

Agatha Christie: Den fjerde rytter

(The Pale Horse)

Påskekrim

Regi: Leonora Lonsdale

Manus: Sarah Phelps

Med: Georgina Campbell, Kaya Scodelario, Rufus Sewell, Bertie Carvel med flere

Premiere: Tre episoder på TV 2 og TV 2 Sumo fra og med skjærtorsdag 9. april.

Kristin Aalen