Kan hushjelpen gjøre en klassereise i India?

Kristin Aalen

Sir kunne blitt en klisjéfylt historie om Askepott som vinner den rike prinsen, men skildrer i stedet hvor vanskelig det er å overvinne klasseforskjeller i India.

Vil det noen gang bli mulig for hushjelpen Ratna (Tillotama Shome) å kalle Ashwin (Vivek Gomber) ved fornavn heller enn å si Sir?

Vil det noen gang bli mulig for hushjelpen Ratna (Tillotama Shome) å kalle Ashwin (Vivek Gomber) ved fornavn heller enn å si Sir?

Det er rart hvordan vi omgir oss med grunnformler i mange fortellinger: Hvis en film starter med et ektepar, kan du anta at en av partnerne bryter ut i løpet av den neste timen. Hvis åpningen derimot skildrer to enslige, vil de nok finne hverandre til slutt.

Den indiske regissøren og manusforfatteren Rohena Gera kan sies å kombinere de to mønstrene. Overklassemannen Ashwin blir sveket av sin tilkommende brud rett før bryllupet skal stå. Dermed vender han molefonken og ensom hjem til leiligheten sin i Mumbai. Der står hushjelpen Ratna klar til å titulere ham som Sir og varte ham opp med mat og drikke.

Klassegap

Han kan boltre seg i en stor stue, balkong med storslått utsyn over byen, kontor og soverom. Hun bor i et trangt pikeværelse med bare en madrass å sove på. Hun sitter på kjøkkengolvet når hun spiser, uten bestikk, slik skikken er i landsbyen hun kommer fra.

Vi skjønner raskt at regissørens prosjekt er å føre Ashwin og Ratna nær hverandre. Det kunne Gera gjort på overforenklende vis ved å la dem forelske seg uten motforestillinger. Men heldigvis er hun klok nok til å stikke kjepper i hjulene for å hindre at kjærlighetens vogn svever opp i filmromantikkens sukkersøte himmel.

Regissøren får godt fram hvor enormt klassegapet er mellom hovedpersonene. Ratna ble gift som 19-åring hjemme i landsbyen, men mannen døde etter to måneder. For svigerfamilien er en enke bare en ekstra munn å mette; derfor tillater de at hun drar til storbyen og tjener penger som hun så sender hjem hver måned.

Ratna ble enke som 19-åring. Nå må hun arbeide i storbyen for å tjene penger til svigerfamilien.

Ratna ble enke som 19-åring. Nå må hun arbeide i storbyen for å tjene penger til svigerfamilien.

Ashwin har ingen slike materielle sorger. Når som helst kan han tilkalle en sjåfør som kjører ham dit han vil, eller be hushjelpen lage mat til gjestene hans. Yes, Sir, svarer tjenerne og adlyder.

Noe er i endring

Med sitt manus viser Gera hvordan klasseforskjeller bygger stengsler mellom mennesker og holder de fattige nede. Når Ratna varter opp i et selskap hos Ashwin, overser alle henne. At hun er så uheldig å søle på kjolen til en av de innbudte, fører til en heftig utskjelling fra gjesten. Og da hun våger seg inn i en butikk som selger fine klær fordi hun drømmer om å lære å sy noe like flott, blir hun jaget ut av eieren som straks ser at hun hører til en lavere kaste.

Men filmen ville neppe vært laget hvis ikke Gera visste at enkelte indere prøver å bryte med de sementerte reglene. Menn fra storbyen vil ha selvstendige jenter nå, lyder en replikk som jeg antar må bety at landsbykvinner med ambisjoner kanskje kan foreta en klassereise.

Ashwin bryter med den nedlatende holdningen som de rike pleier å møte de fattige med. Han ser Ratna som menneske og kvinne og irettesetter gjesten som kjeftet på henne.

Ratnas drøm er å bli syerske som designer vakre kjoler. Kan en hushjelp nå så langt?

Ratnas drøm er å bli syerske som designer vakre kjoler. Kan en hushjelp nå så langt?

Straks stikker Gera en ny kjepp i hjulet. Da en kamerat gjennomskuer at Ashwin har forelsket seg i hushjelpen, sier han klart ifra om at det ikke går an å date sin egen maid – ingen vil noensinne glemme hvilken klasse hun hører til.

Flott hovedrolle

Ashwin vil at Ratna skal slutte å kalle ham Sir, bruke fornavnet hans og bli kjæresten hans. Men hun er livredd for å klatre over klassegjerdet fordi hun vet hvor ydmykende det kan bli. Det finnes nok av velstående ungkarer som ligger med sine hushjelper. Slike kvinner stemples straks som horer.

Hvordan det ender, skal ikke røpes. Skuespiller Tillotama Shome levendegjør Ratna på en yndig og samtidig besluttsom måte. Slik blir man på parti med kvinnen som så inderlig håper at hun kan få virkeliggjøre sine drømmer, det vil si å bli skredder som skaper vakre designklær, ikke bare en tjener for andres behov.

Publisert i Vårt Land 5. september 2019

Sir

Drama Romantikk

Regi/manus: Rohena Gera

Med: Tillotama Shome, Vivek Gomber, Geetanjali Kulkarni, Rahul Vohra, Ahmareen Anjum

India 2018

1 time 38 minutter

Aldersgrense: Tillatt for alle

Kristin Aalen